16 de febrer de 2015

El nou currículum crea recels en la comunitat educativa (Article Punt Diari 05.02.2015)

Els experts retreuen a Rigau que accepti “implícitament” la Lomqe, que serà derogada si el PP no renova la majoria

Avisen que l'excés d'intervencionisme en l'horari lamina l'autonomia de centre

El representant de CCOO al Consell Escolar de Catalunya, Josep Miquel Lacasta, adverteix que “més hores no garanteixen millors objectius” i alerta que “com més hores assigni l'administració, menys autonomia tenen els centres”.

L'estratègia d'Irene Rigau per esquivar els elements més controvertits de la llei Wert ha generat molts dubtes entre la comunitat educativa, que no acaba d'entendre la diligència de la consellera d'Ensenyament a l'hora d'aprovar els nous currículums de primària i secundària.

“No entenc que s'hagi d'aplicar una Lomqe [llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa] a la catalana si al novembre el Partit Popular perdrà la majoria absoluta i es derogarà”, comenta Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. Aguilar creu que havent fet el currículum de primària i de secundària, el govern “accepta implícitament la llei Wert” en lloc de “rebutjar-la” en la línia en què s'ha expressat el Parlament de Catalunya.

L'adaptació dels continguts a la Lomqe també genera dubtes en Pere Farriol, portaveu de la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes d'Ensenyament Secundari (Fapaes). “Cal combatre aquesta llei ideològica i política [la Lomqe] amb una estratègia política i tapar totes les escletxes. Si els canvis que s'han fet són només fins que es derogui la Lomqe, hi estem d'acord, però si s'han de quedar no ens agraden”, diu Farriol, que avisa que “acceptar titulacions diferents d'ESO, encara que es faci un itinerari comú, és una manera de seguir amb la Lomqe”, això sí, “de manera més dissimulada”.

Pel que fa als canvis en la càrrega horària de les assignatures, en què Ensenyament vol reforçar les matemàtiques i l'anglès, el representant de CCOO al Consell Escolar de Catalunya, Josep Miquel Lacasta, adverteix que “més hores no garanteixen millors objectius” i alerta que “com més hores assigni l'administració, menys autonomia tenen els centres”. “Les competències s'adquireixen canviant la metodologia –diu Aguilar–; a Finlàndia fan menys hores de matemàtiques i treuen millors resultats en les proves PISA.” “Establir un marc horari està fora de lloc en un moment en què moltes escoles treballen per projecte”, diu Aguilar, que demana també sentit comú amb l'anglès: “No es poden fer assignatures en aquesta llengua si no es té prou professorat format.&rdquo ;

L'acceptació de la religió com a assignatura avaluable també és motiu de queixa. “Tampoc hi hauria d'haver una assignatura alternativa curricular”, afirma Lacasta. “Si es vol potenciar la cultura religiosa es pot fer a coneixement del medi.” “No s'ha de separar els alumnes ni per religió, ni per llengua, ni per capacitats, ni per sexe ni, per ideologia”, resumeix Farriol.