16 de febrer de 2015

El Departament d'Ensenyament entra en la campanya de les Eleccions Sindicals en contra de CCOO. Ens acusa de caricaturitzar la FP en benefici electoral

El Departament d'Ensenyament entra en la campanya de les eleccions sindicals en contra de CCOO Educació. 

  • Ens acusa de "caricaturitzar" la FP en benefici electoral.

CCOO fa temps que denunciem la pràctica política del Departament d'Ensenyament i de la seva responsable, Irene Rigau, respecte al desenvolupament de la LOMCE a Catalunya. CCOO denunciem amb dades que la consellera Rigau acata i aplica la LOMCE a Catalunya, i per tant la realitat als centres educatius és ben diferent a la que ella manifesta i vol aparentar amb les seves declaracions. 
  • CCOO emplacem al Departament d'Ensenyament a refutar amb dades l'informe d'FP que hem presentat.
  • CCOO exigim de nou que deixi de prendre partit en l'actual campanya d'eleccions sindicals.


Els fets


Divendres 13 de febrer, Joan Carles Gallego, Secretari General de CCOO de Catalunya i Eduard Requena (responsable de Formació Professional de CCOO Educació) presenten en roda de premsa un informe sobre la situació de la formació professional a Catalunya.


Declaracions de Joan Carles Gallego i Eduard Requena, efectuades en roda de premsa el divendres 13 de febrer de 2015:






Reacció del Departament

Al cap d'una hora, aproximadament, el Departament  ha tret una nota de premsa de contestació totalment lamentable i sorprenent: 


  • El Departament d'Ensenyament acusa a CCOO, i directament al Secretari General Joan Carles Gallego, de caricaturitzar l'FP per fer campanya electoral sindical. 
  • Ho podeu veure en l'enllaç següent (+)



Resposta de CCOO



En menys d’un any més de 1000 professores i professors han assistit a les nombroses xerrades de Formació Professional que ha realizatCCOO. Això i la nostra proximitat amb el professorat d’aquesta etapa ens permeten constatar moltes realitats de les quals el Departament d’Ensenyament es manté allunyat o no li convé fer-ne difusió.

CCOO sempre ha estat compromès amb la Formació Professional, pel valor estratègic, social i laboral, i la mostra és els gran nombre d’esdeveniments com jornades i xerrades que s’han realitzat, fulls informatius publicats, l’elaboració d’estudis... CCOO segueix amb molta preocupació les tendències detectades els últims anys que s’estan materialitzant en precarietat laboral, descens de la qualitat dels ensenyaments i manca d’estratègies per reduir l’abandonament o l’atur juvenil. És per això que neguem rotundament la utilització electoralista/oportunista d’aquestes denúncies doncs l’any passat per aquestes dates també vam fer una roda de premsa d’FP.

Si bé és un fet que hi ha un increment de places als Ensenyaments Professionals, com avui també hem exposat, el Departament d’Ensenyament no pot atribuir-se aquest mèrit doncs no s’han incrementat els recursos i més aviat s’han reduït. La manca de recolzament als centres i al professorat, la reducció de recursos humans i econòmics i l’aposta de mesures sense consens, fan que siguin els centres en solitari i particularment el professorat el que es mereixi el reconeixement d’haver assumit molt més amb molt menys.

No volem creixements exponencials de places i de Formació Professional Dual. Volem garanties de qualitat en els ensenyaments i recursos per treballar. Respecte a l’FP Dual, només dir que el web del Departament on es mostren aquestes dades està desactualitzat [1] des de Octubre del 2013, la qual cosa mostra la manca de transparència.

Volem una FP Dual de qualitat que no externalitzi sense més els aprenentatges, que garanteixi la capacitació dels tutors d’empresa, que es faci en contracte i amb un consens dels actors implicats. La web específica del Departament d’Ensenyament [2] ho ven d’una forma similar però la realitat és ben diferent: ni s’afavoreix el contracte laboral, ni es capacita amb unes 100 hores de formació als tutors d’empresa (com als models centroeuropeus) ni s’ha consensuat amb les organitzacions empresarials i sindicals més representatives (ni tampoc amb la pròpia Conselleria d’Empresa i Ocupació).

Els estudis d’FP sempre han millorat la inserció laboral, no és cap novetat. És per això que des de la UE se’ns recomana augmentar el nivell d’estudis postobligatoris, i la raó per la qual demanem més oferta de “qualitat” i un control dels abandonaments prematurs i a Grau Mitjà que en cap cas s’han combatut amb la implicació política necessària. El nivell d’abandonament prematur continua prop del 24,7% al 2013 [3] (molt lluny del 15% per al 2020) i el de Grau Mitjà és proper al 50% tal com han fet ressò els mitjans [4] i alguns estudis [5].

A molts centres les ràtios d’inici de curs han estat de 35 alumnes per aula i a aquest número cal afegir, per a alguns mòduls, a tots els alumnes que repeteixen i estan a segon. Si el Departament ignora aquesta crua realitat és per l’allunyament que te envers al professorat i els centres. Aquestes ràtios, per a mòduls pràctics amb maquinària o elements de perill, representen un risc per a l’alumnat i una pèrdua de qualitat que es materialitza en l’elevat abandonament a Grau Mitjà.

Respecte a la Roda de Premsa que hem fet avui, creiem que era la nostra obligació com a representants legals de les treballadores i treballadors del sector, en resposta a les contínues dades que es treuen de context i s’allunyen de la realitat. Ens agradaria tenir un diàleg obert amb l’Administració per consensuar aquests aspectes, però aquest és l’últim recurs legítim que ens queda.

Esperem resposta sobre els altres temes que hem plantejat avui com són:

· El tràmit de consulta pública d’un Decret per a l’aplicació de l’FP Bàsica de la LOMCE a Catalunya que estableix 3 titulacions i no atenua els elements perversos d’aquesta Llei com són la ràtio 30, la segregació als 14 anys, l’obtenció del graduat en ESO i les maniobres estadístiques d’aquests títols que computaran com titulacions de Grau Mitjà o Batxillerat.

· Les poques respostes a totes les problemàtiques que hem exposat que dóna la Llei de Formació i Qualificació de Catalunya, actualment en tràmit parlamentari.

· La pèrdua de drets laborals i de participació del professorat.

· Les desavinences en l’oferta de Cicles de GM i GS.

· La Garantia Juvenil.

· I el diàleg i la transparència en benefici de la ciutadania.



[1] http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees_d_actuacio/empreses-fpdual/


[2] http://www.fpdual.cat/faq.php


[3] Abandonament prematur a Idescat. http://www.idescat.cat/economia/inec?tc=3&id=8508&dt=201300&x=9&y=8


[4] Articles de premsa. http://bit.ly/1CX0E6H http://bit.ly/17jdcIA


[5] Estudi de la Fundació Jaume Bofill ttp://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/Dossierdepremsa.pdf






ÍNDEX:

1. L’FP actual i el context social, educatiu i professional
2. Sobre la planificació i organització de l’oferta
3. La pèrdua de drets laborals, de participació i de recursos
4. L’oportunitat de la Llei de Formació i Qualificacions Professionals de Catalunya
5. La Formació Professional Dual
6. La implantació de la Formació Professional Bàsica
7. La Garantia Juvenil
8. Per un Nou Acord a la Formació Professional
9. Conclusions

ANNEX - Formació Professional a la LOMCE